Användarguide – start

För att ni ska komma igång med chatten behöver jag få in vissa uppgifter via formuläret under texten. Till höger finns en användarguide med förklaringsfilmer. På grund av en uppdatering stämmer inte instruktionerna i filmerna till 100% men jag hoppas ändå att de ger tillräckligt ledning för att ni ska förstå funktionerna. 

Följande uppgifter vill jag ha svar på för att kunna sätta upp ert konto:

1. Hur ska chattrutan se ut?

Chattrutan bör anpassas till webbplatsen och Imbox behöver därför få instruktioner om vilka färger ni önskar ha på er chattruta. Ni kan ange era färgkoder/grafiska profil eller låta Imbox avgöra lämpliga färger.

2. Bestäm hälsningsfras?

Vad ska det stå i chattbubblan? i formuläret finns några färdiga förslag. Så här ser chattbubblan ut som finns på  Norrtälje vuxenutbildning webbplats

3. Vilka sidor på er webbplats ska chatten dyka upp på?

Ett script måste installeras på de sidor där ni vill att chatten ska synas när ni är online. Imbox ska även skapa en koppling på sin server och behöver veta veta url adressen på de sidor ni planerar att lägga in scriptet. Skriptet kopieras in i en kod/html editor i det CMS system ni använder för att hantera er webbplats. Vill ni att chatten ska synas på hela webbplatsen kan scriptet t.ex. läggas i sidfoten. Om ni vill att chatten ska synas på hela er webbplats behöver du endast ange namnet på er domän. Scriptet kommer ca. en vecka efter det att ni skickat in webbformuläret. 

OBS! Det går självklart att lägga till och ta bort webbsidor i efterhand!

4. Installera klienten på din dator

Alla som ska bemanna chatten behöver installera en klient på den dator de ska använda för att bemanna chatten. Ditt chattkonto får du av den person som utsetts till administratör för din organisation. Har du inte installationsrättigheter måste du ta hjälp av din IT avdelning.

Klicka här för att ladda ner Imbox på din dator

5. Utse kontaktperson/administratör

En person i varje organisation får administrationsrättigheter och kan skapa och ta bort konton, se statistik etc. Denna person blir även kontaktperson gentemot super adm.

Tips! Kika på videon nedan där jag går igenom vilka uppgifter jag behöver. 

Om evagledning

Evagledning är ett forum för studie-och yrkesvägledare/coacher som är intresserade av e-vägledning i vid bemärkelse. Syftet med forumet är att:

 

  • Undersöka och utarbeta metoder för evägledning.
  • Förhandla fram gemensamma avtal med mjukvaruleverantörer.
  • Utveckla egna vägledningsverktyg.
  • Främja den fördjupade, individuella vägledningen.
  • Anordna nätverksträffar.